@misc{oai:u-fukui.repo.nii.ac.jp:00029165, author = {廣澤, 愛子 and 大西, 将史 and 笹原, 未来 and 鈴木, 静香 and 織田, 安沙美 and 綾城, 初穂 and 松木, 健一 and Hirosawa , Aiko and Ohnishi, Masafumi and Sasahara , Miku and Suzuki , Shizuka and Oda, Asami and Ayashiro , Hatsuho and Matsuki, Kenichi}, month = {Jun}, note = {本研究は大学生(非専門家)による学校支援ボランティアに焦点を当て,児童生徒に肯定的な変化が見られた支援の特徴を捉えることを目的とした。特別な配慮を要する児童生徒に,小中学校(保健室や相談室を含む)や家庭において大学生が心理的支援や学習支援を行い,児童生徒に肯定的変化が見られた 21 例の活動最終報告書を,5 名の分析者で質的に分析した。その結果,支援者の特徴として,(1)活動に意欲的に従事し,(2)対象児の状態を観取しながら,受容的な態度と積極的に活動を主導する態度の両方を使い分け,目的志向的というより自然体でいる,(3)活動中及び活動終了後に支援について省察しながら,(4)専門職とチームで支援するという 4 点が明らかとなった。また 21 事例は,4 点すべてを満たすバランス良好型,チーム支援に欠ける子ども支援優位型,対象児との関わりに課題があるチーム支援優位型の 3 つに分類され,さらに同様の事例 28 例を追加して類型化を行った結果,すべての事例がいずれかに分類されることが確認された。これらの結果を踏まえ,支援の要になる支援者の態度・関わりや,支援者の専門性向上を促す大学の後方支援の在り方について考察した。 ining the students' attitudes and characteristics of their activities as supporters. The students' final case reports described how they offered psychological support and learning assistance to elementary and middle school students with special needs. 5 researchers analyzed 21 students' final case reports. The results indicated that the university students reported that the school children benefited from the support that they received. The supporters' reports described the following 4 practices: active engagement in school volunteer activities; adoption of different attitudes, that is, following or leading depending on the results of observation of the school children's needs and behavior; reflections on school volunteering during and after the volunteer activities; and a team approach with specialists. The case reports were categorized into 3 patterns: balancing all 4 of the practices, associating with the school children without a team approach, and associating with the children with a team approach. An additional 28 case reports that were then categorized were found to fit into 1 of these 3 patterns. Attitudes required in offering support and improvement in volunteers' expertise through provision of support systems by the university are discussed.}, title = {大学生による学校支援ボランティアにおいて児童生徒に肯定的な変化が見られた事例の特徴}, year = {2021}, yomi = {ヒロサワ, アイコ and オオニシ, マサフミ and ササハラ, ミク and スズキ, シズカ and オダ, アサミ and アヤシロ, ハツホ and マツキ, ケンイチ} }