@article{oai:u-fukui.repo.nii.ac.jp:02000196, author = {佐藤, 綾 and 片野 , 洋平 and 髙木, 裕子 and Sato, Aya and Katano, Yohei and Takagi, Hiroko}, issue = {8}, journal = {国際教育交流研究, International Education and Exchange Research}, month = {Feb}, note = {本稿はコーディネーター職にない日本語教師のキャリア形成の径路とそこに影響を与える要因を探ることを目的として、インタビュー調査を行った結果について報告する。調査対象者は、20年以上の日本語教育歴を持つ「コーディネーター職にない日本語教師」4 名である。インタビューの結果は、TEA(複線径路等至性アプローチ)を用いて分析した。結果として、共通のキャリア形成の径路も見られた反面、キャリア形成のパターンが複数に分かれ、キャリア形成の多様性が窺えた。また、共通して見られたキャリア形成に影響を与える要因としては、「他者」「職場」「家庭」があり、逆にキャリア形成のパターンを分ける要因としては、「日本語教師の開始年齢」「資格」「キャリア・アンカー」があることが窺えた。, This paper reports on the results of an interview survey conducted to explore the career development path of Japanese language teachers who are not in coordinator positions and the factors that influence their career development. The subjects of the survey were four “Japanese language teachers who are not in coordinator positions” who had been teaching Japanese for more than 20 years. The results of the interviews were analyzed using the TEA (Trajectory Equifinality Approach). As a result, while a common career development path was observed, there were some career development patterns, indicating the diversity of career development. Factors influencing career development were “other people,” “workplace,” and “family.” Conversely, factors dividing career development patterns were “starting age of Japanese language teaching,” “qualifications,” and “career anchor.”}, pages = {49--65}, title = {コーディネーター職にない日本語教師のキャリア形成の多様性}, year = {2024}, yomi = {サトウ, アヤ and カタノ, ヨウヘイ and タカギ, ユウコ} }