@article{oai:u-fukui.repo.nii.ac.jp:02000194, author = {渡邉, 綾 and Watanabe, Aya}, issue = {8}, journal = {国際教育交流研究, International Education and Exchange Research}, month = {Feb}, note = {Identity construction of English teachers has attracted researchers in the field of TESOL for the past 20 years (Richards, 2023). Many of these studies use interview as a data-collection method to collect stories among participants from diverse backgrounds. However, there are very few studies which analyze the process of how the identity construction occurs through the interactive process of the participants’ own accounts with an interviewer. Therefore, this study aims to contribute to this topic by analyzing interview data from an interactional perspective. This paper investigates how a teacher constructs identity as a Japanese EFL teacher through analyzing interview data using qualitative research methods. The study views interview as a social activity in its own right, and takes the perspective of “active interview” proposed by Holstein and Gubrium (2004). The active interview approach is based on the belief that “all interviews are interactional” (Holstein & Gubrium, 2004, p. 141), and the meaning is coconstructed and situated within a specific context. Thus, rather than viewing interviews as an information gathering method, this approach allows analysts to consider how versions of reality, knowledge, and meaning are co-constructed between the interviewer and interviewee on a moment-by-moment basis., 英語教師のアイデンティティに関する研究は、過去20年に渡り英語教育研究のテーマとして扱われてきた(Richards, 2023)。これらの多くは、多様な背景を持つ英語教師の経験や考えを収集するために、インタビューを用いてきた。しかし、インタビューする側とされる側の対話の過程を通して、どのように教師のアイデンティティが協働で構築されていくのか、そのプロセスを分析する研究はあまりない。そこで本研究では、インタビュー自体を社会的活動と捉えるアクティブ・インタビュー (ホルスタイン&グブリアム, 2004)の視点を踏まえて分析する。そして、インタビューで繰り広げられるやりとりを書き起こしたものを基に、英語教師のアイデンティティがどのように構築されていくのかを明らかにする。具体的には、ある日本人教師が語りの中で、どのように英語教師としてのアイデンティティをインタビューアーと共に構築するのか、質的研究手法を用いて分析した。}, pages = {15--33}, title = {“Born to be a teacher”: An interview of a Japanese EFL teacher}, year = {2024}, yomi = {ワタナベ, アヤ} }